GRUZJA okolice Tbilisi

TBILISI – październik 2019

Jeden dzień naszego pobytu w Tbilisi przeznaczyliśmy na wycieczkę, żeby poznać ciekawe historycznie i archeologicznie miejsca  znajdujących się w niezbyt dużej odległości od Tbilisi.

W centrum miasta bez problemu możemy znaleźć prywatne samochody oferujące indywidualne wycieczki. Kierowcy są wstanie spełnić każde nasze życzenie dotyczące wybranej trasy. Wszystko jest oczywiście kwestią ceny na jaką drogą negocjacji się zgodzimy. Koszt zależy przede wszystkim od odległości, stopnia trudności i ilości osób zainteresowanych wyprawą. Zazwyczaj na samochodach znajdują się banery z propozycjami tras i cenami wyjściowymi.

My wybraliśmy się na 9 godzinną wycieczkę, przejechaliśmy ponad 200 km i zobaczyliśmy 4 niezwykle interesujące miejsca. Kosztowało to nas 80 GEL od osoby czyli ok 100 PLN ale coś za coś, zostaliśmy dowiezieni i oprowadzeni po wszystkich miejscach. Po drodze wysłuchaliśmy prawie całą historię Gruzji. Wyprawa była bardzo udana i warta tych pieniędzy.

1. Monastyr Dżwari                                    bez opłat

Położony na wysokim wzniesieniu, z którego rozciąga się malowniczy widok na Mcchetę leżącą u zbiegu dwóch rzek Aragwi i Kury.

Monastyr Dżwari, co w tłumaczeniu znaczy Monastyr Krzyża. Legenda głosi, że właśnie w tym miejscu zatrzymała się na modlitwę święta Nino i postawiła drewniany krzyż. Był to ok. 600-nego roku i były to początki chrześcijaństwa na tych ziemiach. Dla uczczenia tego wydarzenia wybudowano monastyr, który z czasem popadł w ruinę. Następnie był odbudowywany i przebudowywany ale pozostałości pierwotnej świątyni można zobaczyć do dzisiaj. Niewątpliwie Dżwari jest do dzisiaj miejscem świętym odwiedzanym przez licznych pielgrzymów.

1. Katedra Sweti Cchoweli w Mcchecie                                bez opłat

Obecna katedra została wybudowana w XI. W ciągu wielu stuleci odbywały się tu uroczyste akty przekazywania insygniów kolejnym władcom Gruzji. Katedra była miejscem pochówku członków rodzin królewskich i hierarchów kościoła. Mccheta była siedzibą najwyższych władz Gruzińskiego Prawosławnego Kościoła Apostolskiego. Obecnie znajduje się tu siedziba arcybiskupa Macchety i Tbilisi, który sprawuje urząd Katolikosa Gruzji.

Z miejscem tym związana jest piękna legenda, mówiąca o Żydzie Elizeuszu, który wyruszył do Jerozolimy, by wziąć udział w obronie Jezusa przed osądem Piłata. Niestety spóźnił się i dotarł do Ziemi Świętej  w chwili ukrzyżowania Jezusa. Od rzymskich żołnierzy odkupił szatę Chrystusa i zabrał ją ze sobą do Gruzji. Po przybyciu oddał szatę swojej siostrze świętej Sydonii, która otuliwszy się nią zmarła i została w niej pochowana, gdyż tkanina wkleiła się w ciało Sydonii.  Ponad 1000 lat później święta Nino poleciła wybudowanie katedry w miejscu pochówku świętej Sydonii.

1. Muzeum Stalina w Gori              bilet wstępu 15 GEL (ok 19 PLN)

Miejscowość Gori słynie z tego, że właśnie tam urodził się Józef Stalin. Stalin do dzisiaj cieszy się szacunkiem mieszkańców Gruzji. Dom, w którym urodził się Stalin przeniesiono do centrum miasteczka i nakryto zadaszeniem. Po sąsiedzku znajduje się muzeum, w którym znajdują się liczne pamiątki związane z życiem i działalnością tego wodza narodu. Nie znajdziemy w tutaj żadnych informacji o głodzie, gułagach, prześladowaniach i ludzkim nieszczęściu, za to możemy obejrzeć wagon, którym Stalin przemierzał całą Rosję Radziecką, żeby być bliżej klasy robotniczej i nie tylko.

1. Upliscyche                            bilet wstępu 7 GEL (ok. 10 PLN)

Starożytne skalne miasto usytuowane na wysokim skalistym brzegu rzeki Kura. Dużo schodów do pokonania.  Wykute w skale pomieszczenia datuje się na V wiek p.n.e. i uważana jest za najstarszą osadę miejską w Gruzji. Nad wszystkim góruje mały kościółek pochodzący z X wieku. Miejsce bardzo ciekawe i mało znane.

Zmęczeni ale zachwyceni miejscami, które obejrzeliśmy wracamy do hotelu. Naprawdę warto było wybrać się na tą wycieczkę.

Dziękuję, że jesteś ze mną :).

Mam nadzieję, że zainteresował Cię mój wpis.

Czy chcesz zadać jakieś pytanie? Może napisać coś miłego? A może masz jakieś uwagi do tekstu ?

Śmiało, poniżej możesz to zrobić!

Jeśli podobał Ci się ten wpis, możesz udostępnić go znajomym.

Dziękuję

Ola

Zapraszam do obserwowania mojej strony na Facebooku, dzięki której możesz być na bieżąco z moimi wpisami z kolejnych podróży.